Kuře melancholik

Děj se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte je obyčejné kuře…

Herecké obsazení

OTEC: Karel RODEN
MATKA: Anna GEISLEROVÁ
RÓZA: Vilma CIBULKOVÁ
PEPINA: Vlasta CHRAMOSTOVÁ
JOSEF: Lubomír KOSTELKA
TETIČKA: Diana MÓROVÁ
DOKTOR: Oto ŠEVČÍK
LOJZÍK: Radko CHROMEK”
STRÝC: Martin HUBA
KNĚZ: Vladimír ZBOROŇ

Kure (7) Kure (2)
Kure (5)

Tvůrci

Režie: Scénář: Jaroslav Brabec, Vladimír Körner
volně na motivy stejnojmenného románu
Josefa K. Šlejhara
Umělecký maskér: Anna Hroššová
Kostýmní výtvarník: Milan Čorba
Architekt: Karel Vacek, Václav Vohlídal
Obraz: Martin Čech, Jiří Macák, Jaroslav Brabec
Zvuk: Marek Hart, Pavel Dobrovský
Střih: Filip Issa
Hudba: Jan Jirásek
Režie: Jaroslav Brabec
Koproducent: Česká televize
Producent: Miloš Remeň

Kure M (7)

Koncepce filmu

Obsahová i obrazová podoba filmu vychází z emotivně silné atmosféry literární předlohy. Děj se odehrává v prvních letech dvacátého století. Hlavní postavou je chlapec ve věku 4-5 let. Jeho očima sledujeme převážnou část příběhu a tím je stylově formován celý film. Tak, jak dětská duše nevnímá řád a kontinuitu času, směšuje realitu, vzpomínky a pocity, je film koncipován obsahově i formálně. Zpočátku se příjemné světlé dojmy a situace minulého a současného shromažďují v jeden oslňující zážitek. Postupně se z milých situací stávají chladná fakta a překvapující hořká zjištění. Závěr filmu patří expresivně výrazově stylizované féerii s výraznými snovými vstupy blažených vzpomínek nebo ve fantazii zhmotnělých tužeb a přání. Postupně mizí kontinuita času a pravděpodobnosti. Fantazie se stane skutečností. Výrazné výtvarné řešení obrazu filmu vychází především ze slohových vzorů přelomu minulého století.
Z jemných symbolistních obrazů secese se dostaneme přes romanticky podaný verismus “skutečnosti” až k silně agresivnímu expresionismu v závěru filmu, což se týká jak barevné koncepce obrazu, tak i dramaturgické stavby filmu. Výtvarná stylizace mění naturalismus osudové tragiky příběhu se silnou emotivní podívanou. Jemný, zářivý příběh se postupně stává psychologickým hororem, kde láska a přání vítězí, i když jen v duši dítěte a v nereálném, ale toužebném přání diváka…

Kure (6)
Kure (4)
Kure (3)
Kure (8)

Film Kuře melancholik byl Českou filmovou a televizní akademií nominován v 9 kategoriích v rámci ankety ČESKÝ LEV ´99
a získal ocenění za nejlepší výtvarný počin a nejlepší kameru.

Filmové festivaly

Seattle International Film Festival
Madridimagen Madrid,
International Film Festival “Faces of Love” Moscow
Leeds International Film Festival
Finále Plzeň
Festival Of Central And Eastern European Film Wiesbaden

Kure (9)

youtube facebook instagram