Máj
Výpravný historický film režiséra a kameramana F.A.Brabce „Máj“ je velkým romantickým příběhem Kata (Jan Tříska), který se vrací po sedmi letech do svého kraje. Tento podivný vypravěč nám postupně odhaluje strhující příběh o milostném trojúhelníku dvou mužů a jedné dívky. Příběh mlynáře Schiffnera (Juraj Kukura) – zralého muže stavějícího na jistotách, pro něž lze obětovat i syna, i cit. Příběh Jarmily (Sandra Lehnertová) – dívky plné smyslné touhy a vášně v mladém a krásném těle, jehož hříchem by bylo nehřešit a příběh rebela Viléma (Matěj Stropnický) – vůdce bandy mladých loupežníků, která vyrabuje mlýn, přepadne poštovní dostavník anebo oloupí vesničany za bílého dne v kostele při májové mši. Láska, vášeň ale i vina a trest, to vše se odehrává ve filmu „Máj“ na pozadí přírody, démonické a lhostejné síly, která jako všudypřítomná bytost tepe vlastním rytmem, konfrontována s vášněmi lidskými. Film „Máj“ zaujme především silným příběhem, skvělými hereckými výkony, nádhernou kamerou a moderní filmovou hudbou – spojení kytarových partů skupiny Support Lesbiens a velkého symfonického orchestru.
O filmu
„Byl pozdní večer – první máj – večerní Máj – byl lásky čas…“ – těmito slovy začíná film „Máj“ režiséra a kameramana F.A.Brabce a hned je jasné, že inspirací pro jeho vznik se stalo vrcholné dílo českého romantismu – báseň „Máj“ Karla Hynka Máchy. Text této velebásně, prověřený víc než stoletím, převedli autoři scénáře do strhujícího příběhu o věčné lásce a vášni. V mnoha ohledech „Máj“ navazuje na film „Kytice“, který v době svého uvedení slavil neočekávaný divácký úspěch, a to návštěvností přes 1milion diváků. Podobně jako Kytice je i „Máj“ především odvážným autorsko – režisérským nápadem. I když tuto báseň zná každý ze školních lavic, dosud nikdo se ji neodvážil zpracovat filmově.
Je jednoznačné, že režisérovi a kameramanovi F.A.Brabcovi odvaha nechybía určitě znovu dokázal, že i na klasika se dá masově chodit do kina.
Po dlouhém hledání autora hudby přizval F.A.Brabec ke spolupráci skupinu Support Lesbiens, pro kterou byla tato výzva tak silná, že přerušili práci na vlastním nově vznikajícím albu, aby se plně mohli věnovat hudební složce filmového Máje. Hudba byla nahrána společně s velkým filharmonickým orchestrem a členům Support Lesbiens se povedlo dokonce ve třech písních, které ve filmu také zazní, zhudebnit verše z Máchova Máje.
Nejenom na kostýmní výpravě ale i na celkovém výtvarném pojetí filmu spolupracovala kostýmní návrhářka Jaroslava Pecharová, architektem filmu byl Jindřich Goetz.
Filmový střih vytvořil střihač Filip Issa a filmový zvuk mistr zvuku Jiří Klenka.
Stejně jako Máchův odsouzenec stojíme sami tváří v tvář nesmírnosti přírody, lásky i smrti. Filmový Máj přispěl k tomu, aby síla Máje, jež trvá už 170 let, trvala nadále. Film přebírá štafetový kolík Máchova příběhu jako ryzí obrazové vyprávění…
Jsou díla, která inspirují k dalším výkladům. Jsou pocity, které vytvářejí nové emoce a jsou slova, která lze měnit v obrazy. V básni Máj toto vše určitě je. Slyšíte verš a vidíte obraz, přečtete stránku a složíte část příběhu. Dočtete knihu a vrátíte se na začátek, aby jste si znovu užili ten neopakovatelný pocit prožitku. A ten prožitek je nádherné zachovat. Zachovat ho třeba v obrazech filmu, v emocích hrdinů a v dálkách krajin. Máj má svůj otisk již zachován. Zachován ve filmu, kde všechny umělecké složky vytvořily celek té nejsilnější emoce – lásky.A nyní se můžeme kdykoli vrátit a zažít znovu Máj, který se jen slovy možná popsat nedá….
F.A.Brabec